Поради педагогів-гуманістів
Психолого-педагогічні спостереження американського вченого Дороті Нольте
- Якщо діти живуть в умовах ворожнечі, вони вчаться насильства.
- Якщо діти живуть в умовах постійної критики, вони вчаться засуджувати.
- Якщо дитину постійно висміювати, вона вчиться зневажати себе.
- Якщо дітей постійно соромлять, вони вчаться почувати постійну провину.
- Якщо діти живуть в умовах толерантності, вони вчаться терпимості.
- Якщо дітей підтримують, вони вчаться впевненості в собі.
- Якщо дітей хвалять, вони вчаться самоповаги.
- Якщо діти живуть в умовах справедливості, вони вчаться бути справедливими.
- Якщо діти живуть у безпеці, вони вчаться довіряти.
- Якщо діти живуть з визнанням, вони вчаться дружелюбності, вони вчаться знаходити любов на землі.
Золоті правила англійського педагога В. Локсона
- Якщо дитина не хоче чогось робити – не примушуйте її. Залишіть завдання і поверніться до нього, коли в дитини з’явиться відповідний настрій, визріє інтерес.
- Завжди пристосовуйтеся до потреб та інтересів дитини.
- Частіше хваліть та підбадьорюйте дитину, навіть якщо в неї щось не виходить.
- Не поспішайте робити висновки. Дитина може довго не виявляти помітних ознак прогресу, а потім стрімко просунутися вперед.
- Не порівнюйте дитину з іншими. Діти всі різні, якби це було не так, світ би став нецікавим.
- Не виявляйте негативізму, якщо в дитини якесь уміння виробляється не тоді, коли ви на це чекаєте.
- не намагайтеся переключити дитину на іншу діяльність, навіть якщо вважаєте, що вона виконує її надто довго; дитина сама знає, коли їй треба зупинитись.
- Вашим супутником має бути допитливість дітей, а міркою – ставлення дитини до вихователя.
Поради Террі Мелоу, автора книги «Монтессорі і ваша дитина»
- Ніколи не підганяйте і не підштовхуйте дитину. (Ритм її життя відрізняється від вашого, темп повільніший).
- Дитині потрібна свобода для здобуття власного досвіду
- Дитина вчиться лише на власному досвіді.
- Не припиняйте раптово будь-яку діяльність дитини.
- Ні за яких обставин не принижуйте дитину – це невизнання її як особистості.
- Не пропустіть той час, коли вона природно й найлегшим шляхом може здобути знання, уміння, навички.
- Дитині необхідний постійний контакт з ровесниками
- Постійна підтримка і розуміння з боку дорослих потрібні кожній дитині – це шанс на успіх.